DELFT -2
Delft is not so very interesting regarding Aty Nouveau matters, but nevertheless we found some interesting subjects there.
Firstly, at the Nieuwe Plantage 90, there are some relief stuccos in which we can discern objects like a peacock feather and a sunflower which were in that time THE features of the Aesthetic Movement. One of the breeding grounds of Art Nouveau.
Delft is qua Art Nouveau niet de meest boeiende stad van Nederland. Maar toch zijn we daar tegen zaken aan gelopen die heel interessant zijn voor 'rondom1900' geïnteresseerden. Allereerst troffen we aan de Nieuwe plantage 90  een pand aan uit 1894 .    Het is opgetrokken in een Neorenaissance vormgeving, wat zeer gebruikelijk was die tijd. De neo stijlen waren toen niet van de lucht… Het boeiende is echter dat in de trommelbogen, de ontlastingsbogen boven de vensters, reliëfstucwerk is aangebracht  dat de geboorte van een  nieuwe vormgeving aankondigt. We zien er namelijk een pauwenveer en een zonnebloem in aangebracht, wat dé kenmerken bij uitstek waren van de esthetische beweging, een voorloper van de Art Nouveau.                                                                                    E.e.a. is omlijst door ginkgo biloba bladeren, die later met name in Praag en in  de vormgeving van de Nancy variant van de Franse Art Nouveau  breed werden toegepast, zie :
Hemelsbreed op een boogschot afstand is het Agnetapark te vinden. Het  oudste Nederlandse tuindorp. Aan een slingerend stratenpatroon, gesitueerde arbeiderswoningen, compleet met tuin en in de nabijheid van een grote vijver. Een ongelooflijke luxe voor arbeiders in die tijd.
E.e.a. werd rond 1884 geïnitieerd door Jacques van Marken de directeur van de nabij gelegen Koninklijke Nederlandsche Gist- en Spiritusfabriek.  En later, parfumfabriek Maison Neuve (in flesjes van De Porceleyne Fles), de Delftsche Oliefabriek (later Calvé), de Lijm- en Gelatinefabriek en de coöperatieve drukkerij Van Marken.
Het naar zijn vrouw vernoemde park zou een plek moeten worden met: 'woningen, kosthuizen, werkplaatsen, winkels, wasch-en badinrichtingen'.                        

Dit alles vanuit een interpretatie  van het liberalisme die tegenwoordig verloren lijkt te zijn gegaan.                                                                                               Een houten gemeenschapsgebouw, 'de Tent' maakte ook deel uit van dit gebouw maar werd in 1914 vervangen door de huidige 'Lindenhof', ontworpen door Henri Evers. Hier zien we duidelijke (laat) Jugendstil invloeden.
Van Marken was een sociaal vooruitstrevend mens. De Gistfabriek was het eerste bedrijf in Nederland met een ondernemingsraad. Er was sprake van onderwijs voor de kinderen, winstdeling, (weduwen)pensioen, voorzieningen voor sport en cultuur, en dus ook arbeidershuisvesting in het Agnetapark waar het echtpaar  zelf ook ging wonen.  
In 1925 ontwierp architect Jan Gratama een uitbreiding van het Agnetapark
in een stijl waarin Amsterdamse School invloeden doorklinken.







Secondly there is the Agneta Park the first -1884- so called garden village in the Netherlands. A district  for the workers of one of the more important factories in Delft. Friendly houses situated in green surroundings with an own garden, which was quite a luxury in those days. Not Art Nouveau, apart from the community building -1914-, but a real sign of those times.
HET AGNETAPARK
http://kwanten.home.xs4all.nl/art.htm#art nouveau-Jugendstil-Art deco